18 november 2010

Det är honom jag vill ha!

Är mitt uppe i novellläsning av Edgar Allan Poe. Det var åratal sedan jag senast läste något av honom och jag vill minnas att jag då gillade hans poesi, i alla fall The Raven. Nu läser jag en volym med samlade historier, hoppar fram och tillbaka och läser det jag blir sugen på, framför allt de titlar som är mest lockande. Intressant att han skrivit så mycket olika typer av berättelser, inte bara gotromantisk skräck utan även detektivhistorier. Fast jag gillar verkligen skräck-Poe bäst! The Fall of the House of Usher - underbar! The Black Cat - svart skräck med lite humor och The Tell-Tale Heart - nog favoriten hittills, med det stirrande ögat, galenskapen, hjärtat som bultar! Nu försöker jag leta rätt på fler liknande berättelser för det känns som om jag inte kan få nog av den sidan av Poe.

Inga kommentarer: