2 augusti 2009

Love Hurts och mer kärlek som smärtar


Jag är nyförälskad. Det pirrar av lycka i mig när jag frossvältrar mig i Love hurts. Love Hurts har under många år publicerats i tidningen Nemi, blivit ett av de mest populära inslagen och gått som serie i flera svenska och utländska serietidningar. Nu har den samlats ihop till en egen bok och det är briljant och underhållande. Delarna har även getts en ramberättelse och skapar just bokkänslan, men serierna är korta och läses som individuella bitar.
Det gemensamma är kärlek och hur den alltid smärtar, hur den liksom balanserar till hat, svärta och förtvivlan och om kärlek som besatthet. Det är allt annat än sentimentalt när Kim driver med hela spektrat av känslor som slår in vid kärlek och varje liten historia har fått sig en mardrömslik tvistad vändning. Istället är det ett frossande i gotisk romantik med blodiga utslitna hjärtan, skräckfilmssekvenser, vildavästerndueller, kärlekstörstande zombiestrandvarelser, kärleksbrygder och splatterkyssar. Många av historierna känns bekanta då de är inspirerade av kulturvärlden men har som sagt fått sig ett eget litet slut. Det är underfundigt, häpnande och fnissigt roligt och snyggt i denna svarta seriekärleksvärld och jag vill ge bort den till alla jag känner.

Kärleken smärtar helt enkelt.
Här kan man provläsa ett kapitel.

3 kommentarer:

snowflake sa...

Kan man läsa den med behållning fast man läst Nemi?

Anonym sa...

Det låter ju helt strålande. Fast det tycker jag ju förstås om allt som råkar innehålla zombies...

Jennie sa...

Hej snowflake. Man kan säkert absolut läsa den med behållning igen (om du menar att du läst dem tidigare i Nemi, jag har inte stött på Love Hurts innan, men antar att de är läsvärda om och om igen...

bokstavlarna: ja jag tycker ju som sagt att det är strålande, så läs på. det är ju fortfarande mycket skräck, vampyrer och zombies så det finns ju att frossa i.