21 juli 2009

Nyligen lästa ungdomsböcker som inte riktigt klibbat sig fast


Skilda föräldrar är något som skildras i många av de ungdomsböcker jag läser, vilket ju inte är så konstigt då böckerna speglar någon slags samtid. I de två senaste böckerna jag har läst speglas skilsmässan utifrån ett kommunikationsbristproblem, vilket leder till att tonårshuvudpersonerna kan skapa sig en viss frihet.

Mellan två världar av Eva Swedenmark.
Det är absolut inget fel på den här boken men jag tittar på den och minns den inte, trots att det bara gått någon vecka. Det är fjärde fristående delen om Johanna, och jag har tyvärr inte läst de andra delarna. Johanna bestämmer sig för att testa sina egna vägar och lyckas genom att de nyskilda föräldrarna inte har så mycket kontakt. Istället för att börja i den nya skolan i nian börjar hon jobba på ett café, för att få ihop pengar till en hemlig resa till Paris för att möta den saknade pojkvännen. Det går väl som man har tänkt sig från början men visst det finns en del bra om familj, vänskap, kärlek och kommunikation inbakade i historien.

Iris Eremiten av Kristín A Sandberg.
I boken får man följa två parallella historier som möts på slutet. Iris är en tjej som försöker hitta sig själv, definiera sig gentemot omgivningen och sätta ner foten mot orättvisa, i synnerhet mot en tafsande lärare. Hennes föräldrar är skilda och på grund av ett missförstånd dem sinsemellan blir Iris ensam i sin pappas hus över jullovet. Ismael är en pojke som flyr från sitt land över salta hav och för en kamp på liv och död. Jag antar att det blir en fortsättning på boken, eftersom slutet lämnas så öppet. Egentligen väntar jag hela boken på att de två ska mötas. Tycker nog att det blir lite krystat och ihoptvingat med dessa två historier som inte riktigt har någon logisk koppling. De två separata historierna hade dock varit intressantare. Jag gillar ju Iris bestämdhet att försöka ändra på strukturer, invanda mönster och orätter, och det hade varit en god personlighetsutvecklingshistoria i sig som hade räckt.

Inga kommentarer: